Jag är,,,

,,,alltid lika faschinerad av mina olika möten med människor. För länge sedan fick jag tillfälligheten att prata lite närmare med en gammal man som jag tidigare bara sett. Hans berättelse om sitt liv fängslade mig totalt! Jag blev sittande länge länge med kaffekoppen i handen,,,svalnande,,,,
Han berättade att han var "oäkting" och att hans mamma försökt döda honom som litet nyfött spädbarn, eftersom skammen var så stor att hon råkat bli gravid och var ogift. Hon hade även tänkt ta sitt eget liv,,,,så hon gick in i vedboden på gården hos sina föräldrar och lade den lilla pojken på huggkubben, och hade hängt upp en snara åt sig själv,,,,hon grep tag om yxan och höjde den,,,pojken låg på huggkubben,,,och hon svingade yxan med all sin kraft ner mot pojken medan hon själv blundade. Snabbt därefter satte hon snaran runt sin egen hals,,,,då hon hörde honom gny! Hon tittade ner och upptäcker att hon missat med sitt yxhugg och pojken levde. Förkrossad kliver hon ner och tar pojken och lägger honom inlindad i en liten låda och lämnar honom för att dö,,,,eftersom hon inte hade mod nog att hugga honom igen,,,och inte hänga sig själv heller.
Nästa dag går hon ut och kikar i lådan och pojken levde fortfarande! Då sansar hon sig och tar pojken och lämnar honom till sin moster som lovar at ta hand om honom medans hon åker iväg till staden för att söka jobb.
Den nu gamle mannen säger att hans mamma sa att hon skulle komma tillbaka och hämta honom då hon fått ett jobb och ordning på sin ekonomi,,,,"men än har hon inte kommit"  säger han med sorg i ögonen.
Jag sitter helt förstummad!!! och bara lyssnar med en iskall kaffekopp i handen, och tårkar tårarna med den andra. Jag frågar honom om han inte fått ett bra liv ändå,,,om han fått uppleva kärlek i sitt liv sedan,,kanske fått fru och barn,,,en familj med värme och glädje. Det var ju det jag så gärna gärna ville höra nu när jag satt framför honom i ett fikarum på ett äldreboende. Men nej,,,han hade inte fått uppleva kärlek - alla flickor som han uppvaktade i sin ungdom fick inte träffa honom för sina föräldrar eftersom han var en "oäkting" Så denna man hade levt ett helt liv utan kärlek i form av en familj och en kvinna,,,, mina tårar rann och mitt hjärta värkte, jag vände mig om mot en av de personal som jobbade på boendet med en frågande blick,,,,kunde detta verkligen vara sant,,,,,så grymt,,, kvinnan i de vita sjukhuskläderan nickade emot mig,,,och mimade som för att han inte skulle höra,,,, "det är sant,,,vartenda ord",,, jag bara dog en smula då,,,,
Min tid som var avsatt på boendet den dagen var långt överskriden,,,jag böjde mig fram och klappade den gamle mannen ömt på kinden och gav honom en kram,,,,och han kramade mig tillbaka,,,länge och ömt. Hans gamla skrynkliga hand höll i min och den var stor och robust,,,fortfarande stark,,,,och jag tänkte på hur mycket kärlek han hade kunnat ge med de händerna om han hade fått tillfälle,,,,men det fick han aldrig.
Nu hörde jag att han har dött,,,och det svider i mig!


Denna låt tillägnas honom



Jag är säker på att han får all den kärlek han är värd nu!!

Kommentarer
Postat av: Emma

Hjälp vilken berörande historia. Livet har vekrligen många nyanser

kramar

Emma

2009-05-04 @ 08:48:03
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: Maria

Så många levnadsöden det finns.

Ibland blir man bara så tacksam för det man själv fått i livet och hjärtat blöder för alla som inte haft sådan tur.

2009-05-04 @ 08:54:48
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/
Postat av: Gisan

Oj vilken stark och sorglig historia! Jag hoppas och tror att han har fått ett bättre öde på sin lott där han är nu. Kramar...

2009-05-04 @ 16:26:45
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: bergbackaskaniner

Det är otroligt ååå stackars han <3

2009-05-04 @ 19:08:45
URL: http://bergbackaskaniner.blogg.se/
Postat av: Nina

Vilket levnadsöde! Stackars man!

2009-05-04 @ 19:54:44
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Di

Ibland är det öden som får hjärtat att svida rejält, och tacksamheten över att våra liv ändå är så enormt bra smyger sig stilla på. Jag tror han har det bra och härligt att du fick chansen att möta honom och hans livsöde! Varma kramar

2009-05-04 @ 20:53:04
URL: http://diqueen.blogg.se/
Postat av: Vida

Oj, vilket livsöde.. det gör ont i hjärtat att höra.. men tack för att du delar med dig. Det gör mig ödmjuk.



Kramar

2009-05-04 @ 21:13:21
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: chissra

usch vad sorgligt. här sitter jag och torkar mina tårar. vilket sorgligt människoöde....

2009-05-05 @ 12:47:04
URL: http://chissras.blogg.se/
Postat av: Surya

NÄÄÄÄÄÄ det här var ju fruktansvärt!!!!! Finns det något värre?



hoppas du mår bra, så härligt när du skriver!



många kramaar

2009-05-06 @ 02:26:28
URL: http://www.poppelena.blogspot.com
Postat av: jessica

Åhhh. Oj. Men....

Alldeles tagen blev jag.......kan inte säga nåt mer...

stor kram vännen

2009-05-07 @ 09:30:35
URL: http://jh73.wordpress.com
Postat av: Elisabeth

"Nej, nu läser jag inte..." tänkte jag först. När jag började läsa ditt inlägg. För jag visste att jag skulle känna klumpen i halsen och tårarna i ögonen innan jag kom till slutet av din berättelse... men vad gjorde jag?

Jo, jag fortsatte läsa varje litet ord som du skrivit... för din berättelse gick rakt in i hjärtat... och det var precis som om jag stått bredvid dig och hört honom berätta den för mig också...

... och nu sitter jag här med klumpen i halsen och tårar i ögonen!

Med tacksamhet till dig som berättade, och ödmjukhet till livet att jag ändå har fått uppleva så mycket kärlek!



Tack snälla.. och mycket varm kram till dig!

2009-05-11 @ 20:10:46
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Jag älskar verkligen din blogg!

Jag vet att när jag går in här så kommer jag att mötas av livsöden och kärlek. Ditt sätt att beskriva människoöden och se det vackra i människor du möter. Jag är säker på att du finns som ett sånt här fint inlägg någonstans. Att du påverkar människor mer än du förstår när du träffar dom.

Din blogg ger mig hopp och energi att orka kämpa och tro på det goda.

TACK!



Varm kram Mikaela

2009-05-16 @ 01:32:57
URL: http://mikaaaelaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0