Vanlig syn.

image107


Renar renar renar:-)) Finns alltid i massor efter vägen här. Det går ju bra så länge man hinner se dem, och bromsa,,,men det händer ju alltför ofta att man inte hinner det heller. Inte nog med att det blir synd om det stackars djur man träffar, det kostar en hel del att fixa bilen också - Hualigen! Sist jag körde på en ren gjorde jag allt som stod i min makt för att få dit en skytt som kunde göra slut på plågan för det stackars djuret,,,,,,,,,men det var för sent :-(  När killen kom så hade renen redan dött av sina skador,,,, och ändå tog det bara ca 15 - 20min innan killen var där. Hu så hemskt det var! Jag klarar inte av att slå ihjäl dem själv! En del kan ju göra det, men det fixar inte jag,,,, fy så hemskt, att titta in i deras bedjande ögon medans man ska försöka slå ihjäl den, och kanske man inte får död på den direkt heller! Nej, fy - sån´t klarar inte jag. Men det är ju iofs lika vidrigt att bara se på hur den dör också,,, man är så maktlös, vet inte hur man ska göra. Usch! Nej bäst är att köra försiktigt, så att man slipper vara med om detta,,,men ibland är ju olyckan framme ändå.
Ni kanske tycker att 15 - 20 minuter låter länge, men då ska ni veta att jag fick dit en kille vääääldigt snabbt eftersom jag hade kontakter som kunde komma fort. - Vanligtvis tar det en hel dag innan någon kommer och försöker leta rätt på det skadade djuret som då hunnit släpa sig in i skogen för att dö.
Det tar ännu längre för polisen att komma dit, och egentligen är det ju dom som ska ringa och få tag på den same som har "jour" för att komma dit och leta rätt på renen - döda den om så behövs, och sedan skära öronen av den, så att rätt same kan få ersättning för renen. Och då tar det tid vill jag lova.
Jag hade ju tur som kunde ringa en av samerna själv, som kom dit på studs och fixade resten.
men illa gick det för renen ändå :-(


Kommentarer
Postat av: Anne

Ja, jag säger bara det, att renar kan vara ett gissel!
Vi som bor i sörlandet kan inte fatta detta, att renar kan få gå och "beta" på saltvägarna på vintrarna utan att människor får göra något åt deras framfart...
Är renarna som heliga kor i norrland?
Vi var i Umeå för många år sedan på sportlovet, jag och tjejerna, där vi mötte en bunt renar, och det blev långa köer pga av att dessa "heliga" gick på vägarna och slickade salt.
Pendlarna var vansinniga, slog på renarna genom sidofönstret i bilarna.
Kan ju förstå på ett sätt att man vill hem efter jobbet och det tar 2 timmar pga av att renar får gå just som heliga kor....
Förstår inte samernas allemansrätt riktigt...

2008-05-24 @ 02:46:51
URL: http://Levaidag.blogg.se
Postat av: vindensmelodi

:-)) :-)) Nej, inte som heliga kor kanske men, man måste ju väja, och vänta så att de flyttar sig - mest för sin egen del :-)) Kör man på dem tar det tre gånger så lång tid att komma hem.
Men det du beskriver måste nog ha varit precis vid en flyttning av renarna, när det var så många och tog så lång tid,,,, annars möter man några enstaka renar här och där. Ibland bara ensamma renar som har tappat flocken.
Men när samerna flyttar ner renarna på hösten och upp renarna på våren så är det ju tusentals renar som ska vandra upp eller ner från fjället,,,, och då kan det ta tid ;-)
Men många av samerna flyttar dem numera med lastbil. Men om man har tid på sig att stå och titta en sådan gång då det flyttas så otroligt många renar är det faktiskt riktigt häftigt att se :-) Men inte om man har bråttomt någon stans förståss :-)

2008-05-24 @ 11:36:57
URL: http://vindensmelodi.blogg.se
Postat av: Petra

Jag vill också se en ren live :)

2008-05-30 @ 23:46:53
URL: http://petra79.blogg.se
Postat av: vindensmelodi

Ja, det är ganska roligt ändå att se dem, nu ihelgen när jag åkte iväg så såg jag både ren, räv, orre och älg på vägkanten :-)

2008-06-01 @ 22:34:28
URL: http://vindensmelodi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0