Nu ska jag berätta,,,

,,,för er om en man som jag har i min länklista. Nämligen Peter Bendtsen, numera Peter Petrus Solaris. Första gången jag träffade honom var på mitt jobb, och jag förundrades över vilken spännande man han var, med spännande historia och ett härligt sätt att vara.
Han berättade att han var lärare och konstnär. Han berättade om alla ungdommar som ofta vände sig till honom just för att han förstod på ett annat sätt än de andra lärarna. Han är en fantastisk lyssnare och även en intressant talare. Med annorlunda tänk, och nästan magiska budsakp kan man sitta och lyssna hur länge som helst.
Han är en varm ödmjuk person som bara vill sprida sin kärlek, utan att förvänta sig något tillbaka. Jag mötte honom flera gånger och det var lika spännande varje gång att få samtala med honom. Han hade på den tiden långt buskigt skägg och långt hår i hästsvans, och han var gift med den många år äldre konstnärinnan Hilkka Raekallio , vilken var hans själsfrände.
Tyvärr så dog hon nu för några år sedan i en olycka, och Peter var förkrossad, och hade några år av outsäglig sorg,,,han klippte av sig sitt hår och rakade bort alt skägg,,,och om det inte varit för de gula byxorna han alltid bär så hade jag aldrig känt igen honom! Men det är ett säkert kännetecken för Petrus Solaris,,,hans gula kläder :)

När jag träffade honom en tid efter detta så berättade han att han mött en kvinna och var kär,,,och att han tillät sina elever för första gången ha på sina mobiltelefoner på lektionerna,,,,,om de var nykär :)) för nu visste han hur underbart det kunde vara att få uppleva kärleken än en gång senare i livet. Och då menade han att man måste få ha telefonen tillgänglig under den första fasen av nyförälskelsen - annars blir man tokig :))
Det var något som jag minns särskillt väl av våra samtal vi haft genom dessa år.

Peter föddes i Danmark av en mor som försökte abortera honom flera gånger utan att lyckas,,,han klammrade sig fast vid livet,,,som han själv säger.Han växte sedan upp med denna mor och en styvfar som slog honom under hela hans uppväxt, tills han som ung grabb tog sig därifrån.
Men han tog med sig viljan att leva och styrkan att överleva ut i livet utanför hemmet som var fyllt av misshandel, sprit och slagsmål. Han har "skrivit" en ljudbok om sitt liv, och som är både gripande, rolig och fräck.



Det han har lärt sig av detta är inte att vara hård och kall, som man kunde tro,,utan att vara ödmjuk och kärleksfull. Sällan har jag mött en sådan människa med så stor kärlek att ge, och med sådan humor och sådan livsglädje. Han jobbar nu både som föreläsare, konstnär och författare. Han har lärt sig massor om reiki och healing och går en andlig väg i sitt liv. Sist jag träffade honom nu var på en av hans föreläsningar, och det var bara beundransvärt. Hela han utstrålar ett lugn och en possitiv energi. Och hans tavlor är fantastiskt vackra.

Nu är han nere i Colombia och hjälper människor där som har det svårt, och han vädjar i ett mail till mig att sprida hans hemsida vidare och gärna samla in pengar så att han kan fortsätta sitt arbete där nere. Och eftersom många bloggar har insamlingar, så varför skulle inte jag kunna skriva om Peters vädjan här i min blogg. Klart man ställer upp för en vän :) Så ni som känner att ni vill,,,maila honom gärna (eftersom jag inte vill sätta ut hans kontonummer) så får ni veta var ni kan sätta in pengar,,, eller maila till mig.
Det kan ta et tag innan ni får svar av honom eftersom han inte kommer åt en dator ibland på flera veckor. 


[email protected] 

        
Inne på hans hemsida kommer nu en uppdatering om vad han arbetar med och bilder,där finns också kontonummer för de som vill hjälpa min gula vän :) under fliken "Aktuellt just nu"


                                       

Kommentarer
Postat av: Emma

Vilken fascinerande man måste jag säga. Vissa människor liksom glittrar lite mer än andra.

Kram och ha en fin lördag

kram <Emma

2009-01-31 @ 16:35:39
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi

Ja, han är enastående :) En riktigt härlig männsika.



Kramar

2009-01-31 @ 16:45:18
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Vida

Oerhört spännande.. kul att läsa om människor som vågar göra saker annorlunda och följa hjärtats röst.



Varm kram

2009-02-01 @ 16:45:30
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com
Postat av: Maria

Ska titta lite närmare på länkarna. Han verkar till att vara en mycket inressant man.

2009-02-01 @ 19:43:39
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/
Postat av: Peter Petrus Solaris

Hej Nina Och alla!

Sällan Har någon skrivit så vackert om mig!

TACK - TACK - TACK.

Upplysningsvis: "Jag är hemma och kontaktbar"

Det här med bloggar är nytt för mig - Spännande! Kan innebära en maktförskjutning och väckar i mig hopp om demokratisering.

Jag har en kär väninna "Hildegard Kofot" Som hon kallar sig i bloggen: www.hildegard.blogg.se Kolla in den. Sprid gärna mitt rop om hjälp www.idbacka.com Ta gärna kontakt/kram Petrus Solaris

2009-02-01 @ 22:18:19
Postat av: vindensmelodi svarar

Solen min: Hahhaa,, så lite så :) visst hjälper man ju en vän :) ska genast in och kolla hildegards blogg :)



Varma soliga Kramar

2009-02-01 @ 22:21:44
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Surya

Vilken härlig människa!!! Tänk att ha en sådan lärare! Så inspirerande!

Kramar till Peter och till dig så klart!!!

2009-02-01 @ 23:43:29
URL: http://www.poppelena.blogspot.com
Postat av: Jessica

kan inte göra mer än sända dig mitt innerligaste tack

2009-02-02 @ 10:44:17
URL: http://jh73.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0