Kristus i berget.

Inte så långt härifrån där jag bor, så skedde en märklig händelse den 28 November 1946.
I den lilla lappländska byn Kristineberg, fanns en malmgruva där det sprängdes och bröts malm ur berget. Företaget Boliden hade brytit malm där sedan mitten av 1930 talet. Så en dag i November 1946, när dammet lagt sig efter en riktig dynamitsalva inne i berget så uppenbarade sig en 2 meter hög gestalt i bergrummet på väggen mitt framför gruvarbetarna.
Det var en 2 meter hög Kristusfigur inne i bergväggen!
Gruvarbetarna blev hänförda, och vägrade att bryta mera malm där. Det bergrummet fylldes och stängdes och man sprängde inte mera där.

Så efter många år senare, då denna händelse lagt sig lite så visade sig samma gestalt i en marmorplatta som fanns i byn! Exakt samma bild fast med omväda färger. Vad skulle detta betyda?
Det fanns en kvinna här i min by som hade utsagt en profetia, som stämde överens med vad som hände. Att Kristus skulle först visa sig under jord, och sen ovan jord. Detta hade hon uttalat långt innan det skedde i verkligeheten - i Kristineberg!



Jag har själv varit där och besökt gruvan,,,och det är mäktigt vill jag lova :-) Just nu finns där en underjordisk kyrka byggd i den malmrum som kristusgestalten bröts fram.
Det är en av de mäktigaste kyrkor jag varit in i, och dessutom med bygghjälm på huvudet :-))



En av de Lärare jag hade när jag gick min skrivarkurs i sommras var Britta Stenberg. En otroligt härlig och duktig kvinna, som jag fått förmånen att lära känna.
Britta har skrivit en bok om detta, som heter Kristus i berget. Otroligt spännande läsning.
Den finns att köpa på hennes hemsida. Och jag lovar er, ni blir inte besvikna.


Kommentarer
Postat av: Nina

Fascinerande!



Ha en skön helg!

2009-01-17 @ 14:56:13
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Emma

Wow...låter ju hur spännande som helst...:)

Ha en fin lördagskväll

kram

Emma

2009-01-17 @ 19:06:42
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: malve

Mystiskt!!!



Hoppas att du har en skön fredagkväll! Du har en award att hämta hos mej :)

2009-01-17 @ 19:21:48
Postat av: Fairymary

Vilken vacker sida du gjort och så glad jag blir att du berättar om Kristus i berget. Jag tyckte också om Brittas bok....



Jag har ännu inte varit i kyrkan men hoppas få tillfälle till det.



Det är mycket här i världen som vi inte förstår........



Kram

2009-01-17 @ 22:45:48
URL: http://fairymary.wordpress.com
Postat av: Vida

Oj vad spännande! Det har jag aldrig hört talas om.



Kramar

2009-01-18 @ 00:24:14
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com
Postat av: Gisan

Så fint du har gjort här!



Vilken fascinerande berättelse! Det finns mycket här i världen som vi inte kan förklara. Kramar...

2009-01-18 @ 11:04:16
URL: http://gisans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0