Stenar och kristaller.

Kristaller och stenar har använts i tusentals år för att försöna och rena energier i omgivningen, eller som redskap för meditation eller funderingar. Man kan bära dem på sig, bara hålla i dem,,,eller bara titta på dem. Vackra och gnistrande. Att ha stenar omkring sig är ett sätt att skapa kontakt med jorden, eftersom alla kristaller föds och växer i vår planets inre. Om man använder dem med hänsyn och respekt kommer kristallerna att dela med sig av sin possitiva energi och sitt ljus, sin färg och sin skönhet.
Mineralriket tillhandahåller de kemiska byggstenarna för allt som finns på jorden.
Stenar, växter, djur och männsikor. Ungefär 70% av en människa består av vatten - resten är mineraler.
Då kommer jag att tänka på frasen : "Av jord är du kommen, och jord skall du åter bliva"

På 70 och 80-talen kom stålmannen filmerna med en ny ide´ nämligen att man kunde lagra energi och information i kristaller och till och med driva motorer - En ide´som blev verkligeht i och med utvecklandet av kiselchipset.
Då kom ett intresse för stenar mineraler och healing,,,, New age ökade och myntades som ett begrepp. men att använda kristaller till healing har gjorts ända sedan före de gamla egyptiernas tid. Men i och med framsteg inom geologi och kvantfysik har man börjat känna kristallernas energier och strukturer under andra namn. Människor består av samma ämnen som kristallerna! Vi är gjorda av samma mineraler som återvinns av jorden.

Kanske kan man förklara healing med att vi på ett subtilt plan känner igen alla ämnen som finns i oss i kristallerna.
Intressant!


Kommentarer
Postat av: Vida

Intressant! Jag höll på en del med stenar när jag var yngre.. gör inte det längre men har lapus lazuli (osäker på stavning) stenar med runor på som jag drogs till. De har gett mig kloka svar när jag behöver det.



Här regnar det och det är rofyllt med regnet som slår mot rutan!



Kramar från Vida

2008-06-14 @ 18:53:46
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: vindensmelodi

Ja, jag har också alltid älskat stenar, har samlat på dem så länge jag kan minnas :-))



Lapis lazuli, är stenen för September månad och den består av det blå mineralet lazurit med gyllene ränder eller microkristaller av pyrit och vit kalcit.

Den är alltid djupblå till färgen. Den har brutits i över 6000 år.

Denna sten hjälper till att rena själen och vända bort sinnet från värdsliga bekymmer. Den sätter dig i förbindelse med en högre vägledning och öppnar ditt inre medvetande. Den anses bringa styrka och vitalitet åt hela kroppen.

2008-06-14 @ 19:40:31
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag dras alltid till blå stenar... av någon anledning. Och ametist.

2008-06-14 @ 21:01:16
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Vida

Tack! Ska nog använda dem oftare.. läste förresten på maddes blog att du inte läst the secret.. har du sett filmen? Den är väldigt amerikansk men om man kan bortse från det så är det mycket som överrenstämmer med hur jag ser på livet (sen har man ju dagar då man sitter i soffan med offerkoftan och tvivlar). I alla fall så har jag en extra kopia (bränd) som du kanske vill ha om du är nyfiken. Jag tror på att man ska pass it forward när det gäller saker man tycker om. Om du vill ha den så kan du maila din adress via min blogg så kommer den med posten :)



Kramar

2008-06-14 @ 21:38:57
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Postat av: vindensmelodi svarar

Nina: Blått är halschakrats färg, och står för kommunikation och intuition.



Ametisten är violett och står för insikt och ger insperation ;-) Passar till dig tycker jag :-) Ametisten kan också användas som sköld mot negativitet.



Vida: Tack jättegärna! Visst vill jag se den,,jag har redan mailat dig ;-) Tack! :-)

2008-06-14 @ 23:09:55
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Chissra

Jaghar ett stort ametist kluster hemma som vi köpte i Brasilien. Jätte vackert är den. Det är vackert med kristaller och stenar. Bra skrivet tycker jag.

2008-06-15 @ 06:57:17
URL: http://chissras.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Tack Chissra :-) Ja, det är vackert med stenar och kristaller i alla de slag,,,jag har alltid dragits åt dem :-)

2008-06-15 @ 11:46:27
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Anne

Jag tror på stenarnas kraft!

Madde köpte flera olika på Solkristallen i Visby och jag sa till henne att hon ska känna länge vilka stenar som vill komma till henne. Hon valde flera olika med speciella egenskaper...du kan läsa vilka det blev på hennes blogg.

Både jag och Madde tror att healing kan göra oss friska.

Läkarna har inte svar på universums krafter och Gotlandsvistelsen har bevisat att man kan må bättre av en energirik och kreativ miljö. Det ska vi fortsätta med!

2008-06-15 @ 22:57:37
URL: http://levaidag.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Ja visst Anne, det tror jag också på - Helt klart, det finns mycket som vetenskapen inte kan förklara :-)

Vad kul att ni hade det bra,,,det är ni värda!

2008-06-15 @ 23:18:18
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0