Kyrkan.



I bakgrunden skymtas kyrkan. Igår var det skolavslutning där, alla var så glada och så förväntansfulla. Några timmar senare är det en begravning, jag hörde kyrk klockorna slå igen från min gård,,,, där vi satt ute och fikade och hade den första härliga sommarlovsdagen. Då satt det människor i samma kyrka, kanske samma bänkrad som mig och var ledsna och hade sitt livs sorgligaste dag kanske. Jag minns själv då vi begravde min pappa - så outhärdligt! Så hemskt! Att han plötsligt bara inte fanns mer, att hans tid här på jorden var över. Ofattbart.
Sedan idag är det barndop. Då ett litet nyfött barn ska välsignas och har hela livet framför sig, alla är då också glada och förväntansfulla. Kyrkan fylls av glädje och sång. Hela livet ryms innanför dess väggar, barndop, skolavslutningar, giftemål och begravning.

Kommentarer
Postat av: malve

Det är fint att ha både glada och sorgliga minnen i samma kyrka tycker jag. Nu har jag flyttat hem igen. I går när vi åkte till skolavslutningen började sonen prata om sin morfar som ligger begravd där. Jag tycker om att man kan minnas naturligt i vardagen.

2008-06-14 @ 16:35:09
URL: http://malve-mittilivet.blogspot.com
Postat av: vindensmelodi

Ja, visst. Det är ju det absolut bästa om man kan minnas med glädje och naturligt prata om allt i vardagen. att inte hymmla och trycka undan saker och ting ;-)



2008-06-14 @ 19:43:52
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Chissra

Även om det är både sorgliga och roliga minnen från kyrkor så älskar jag kyrkor. Jag tycker att i de flesta finns det en lugn energi. En av de underbaarste kyrkor jagvarit i är Sacre Coer i Paris. Energin i Sacre Coer var så caker och fridfull att man nästan blev tårögd. Och NOtre Dame var inte rolig. Energin där var ångest.

2008-06-15 @ 06:54:14
URL: http://chissras.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Jag har också vatir i Norrtre Dame,,,,,men var nog för ung då för att ha den där innkännande känslan på,,,

Men vi var aldrig till Sacre Coer,,, synd, man får kanske ta en tripp till Paris igen ;-)

Ja, kyrkor är fridfulla och har lugn energi - även om man är där för tråkigheter så kan energin vara lugn ändå :-)

2008-06-15 @ 11:50:03
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Anne

Håller verkligen med...Jag var i domkyrkan i Visby som är så vacker....gick ut en dag med systersonen på promenad och ville in i kyrkan...så vackert och fridfullt.

Tände ett ljus och bad att Madde ska bli frisk.

Alla barnens skolavslutningar har varit i kyrkan och jag bölar varje gång till den blomstertid nu kommer!

Livet har sin gilla gång och i kyrkan får man uppleva allt, det är nog därför vi dras dit för att livet sammansvetsas just i kyrkan...dop, konfirmation, skolavlsutningar, bröllop, julkonserter och begravningar....Har åxå varit i Sacre Coer och i Paris som är så romantiskt.

Loirdalen med alla slott är också väldigt imponerande och väl värda att besöka.

2008-06-15 @ 23:05:16
URL: http://levaidag.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Va fint, ja det är andligt i kyrkan,,,jag blir också väldigt berörd då jag är där,,,och bölar :-)) Kan inte hålla tårarna tillbaka,,,

2008-06-15 @ 23:20:21
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0