Vem ser?






Hur många barn är det som far illa i dag? Hur många är det som inte vågar gå hem ikväll? Hur många i vårat land är det som blir slaget, utnyttjat och förnedrat?
Vi lever på 2000 talet, och ändå finns det såååå många barn som far så illa, som inte har ett riktigt hem, som kanske aldrig får ett mål riktig lagad mat förutom i skolan, och de som är yngre än skolålderna kanske inte ett enda på en dag,,, små barn som lär sig att "städa upp" hemma, och vara förälder åt sina föräldrar,,,kanske får plocka upp ölflaskorna, mellan hulkngarna,,,
Kanske lägger det en filt över mamma som ligger utslagen i sina spyor i soffan för att det hon ändå älskar sin plågoande.
kanske får leta rätt på den minst smutsiga pyjamasen någonstans mitt i en stinkande klädhög, och försöka vagga sig själv till sömns,,,,bara för att vakna till ett lika stort kaos moprgonen efter,,,, tänk att aldrig få uppleva en mysig frukost med rent frukostbord, och nyrostat bröd med marmelad på,,,att aldrig få krypa upp i morgonrocken i soffan på helgen och fika bredvid sina föräldrar,,,nybadad och ren.
Att aldrig få lägga sig i en nybäddad ren säng, med mamma eller pappa som sitter bredvid och läser en saga, och stryker en över håret,,,och som säger att "jag älskar dig"   "Du är dyrbar för mig"
Tänk att aldrig ha fått känna att du betyder något, att aldrig känna sig älskad,,,utan allt detta bara är drömmar,,,,verkligheten är en annan - fylld av suparfester, slag, bråk, polisrazzior och ingen som helst trygghet,,,,att aldrig känna sig trygg i sitt eget hem, att alltid ligga på helspänn,,,att inte veta hur det känns när nack och ryggmusklerna är avspända och mjuka,,,att alltid ha en välvande ångest i den lilla bröstkorgen,,,som gnager och gnager,,,, för att sedan gå på dagis eller skola och bli sedd som ett jobbigt och annorlunda barn,,,som har svårt att få vänner,,,,där många gånger förnedringen fortsätter,,,,

Som vuxen medmänniska i dag, måste vi ta vårtat ansvar,,,och reagera när vi ser sådant,,,vi måste agera,,,för barnens skull,,,vi kan inte bara stå och titta på,,,vi måste visa att det finns vuxna som bryr sig! Och att vi inte accepterar detta.







Denna tår är för alla dessa barn - kopiera den gärna, och sätt på er blogg för att visa att ni bryr er. Och bry er gärna i vardagen också,,,där ni ser och hör,,,,
Jag skriver detta av egen erfarenhet och egna upplevelser - många av oss kan bli maskrosbarn! Men inte utan andra vuxnas hjälp!

Kommentarer
Postat av: Chissra

Usch jag gråter när jag läser sånt här. så hemskt så hemskt...

bra inlägg....

2008-10-02 @ 18:29:05
Postat av: vindensmelodi

Det är meningen att det ska kännas,,,men också att vi ska vara tacksamma för det vi har,,,och för att vi är ansvarsfulla vuxna :-)



Kram

2008-10-02 @ 18:31:03
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: peter pc carlsson

Så fort som vi lyfter lite på locken så finner vi en massa människoöden. Men när barn far illa, när barn lämnas, utelutnyttjas så rusar känslorna runt i min kropp. Jag vill så mycket och förmår så lite.



Tack för ett bra inlägg.

2008-10-02 @ 22:11:14
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Ja, det är alltid jobbigt att höra om,,,och man känner sig så liten och hjälplös,,, men man kan ändå visa att man bryr sig, och visa att man tar sitt ansvar som vuxen :-) gentemot alla små barn,,,

2008-10-03 @ 09:08:00
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Fairymary

Det är lätt att känna sig liten och hjälplös inför det gigantiska problemområde du beskriver....och om vi alla som vill väl skulle göra vad vi kan i vår närmiljö så skulle världen genast bli en bättre plats. Jag hörde i morse i Ring P1 om en härlig 97-årig dam som inte drog sig för att tilltala ungdomar som hon tyckte bar sig illa åt...t.ex. satt med fötterna på bänkar i busskurer där gamla damer som hon ville sitta ned utan att bli smutsiga.....hon hade civilkurage....och var aldrig rädd.....häftig förebild! Civilkurage är mitt ord för dagen.....tack för ditt inlägg, beauty!

2008-10-03 @ 13:50:46
URL: http://fairymary.wordpress.com
Postat av: Gisan

Det gör ont att läsa detta. Av både egna och andras upplevelser. Mina har varit lindriga, andras desto värre. Men värst är att något barn över huvud taget drabbas. Ett mycket bra ämne att ta upp. Kramar...

2008-10-04 @ 08:52:08
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Vindensmelodi

Fairymary: Härlig gammal tant :-) Så´na skulle vi haft fler av :-)



Gisan: Mmmm, visst smärtar det, men jag tror på en bättre värld :-)

2008-10-04 @ 22:34:49
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: peter pc carlsson

Ingenting berör mig så djupt och gör så ont som att se barn som far illa. Jag vill ta dem i min famn, jag vill smecka dem, krama dem och säga att nu blir allt bra. Svältand skall få mat, törstiga vatten, de som saknar kärlek skall få just det.... men de är så många... så många som inte får vad de har rätt till.



Jag har upptäckt att det finns en större kraft inom bloggvärlden än jag tidigare trott. Jag har sammanställt lite Bloggkraft och utmanar nu dig att kopiera hela texten och lägga den på din hemsida.



http://enbart.blogg.se/2008/october/081005-enbart-bloggkraft.html

2008-10-05 @ 15:26:03
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Gisan

Vi måste tro på en bättre värld och framförallt hjälpas åt att styra världen åt ett bättre håll. Inte blunda för det som är obehagligt utan ingripa om vi kan. Nu låter det som jag är ett helgon. Det är jag långt ifrån. Men jag tror att det är viktigt att försöka att inte ha för stor skygglappar när vi går framåt i livet. Kramar...

2008-10-06 @ 07:42:13
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: vindensmelodi svarar

Självklart enbart Pc ;-)



Gisan: Japp,,,om vi hjälps åt kommer det att bli en bättre värld :-)

2008-10-06 @ 08:46:28
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Di

mmm..det är många som aldrig skulle få sätta barn till världen...och tänk alla som vill ha barn, som aldrig får chansen..Kram

2008-10-06 @ 12:57:25
URL: http://diqueen.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Ja, visst är det orättvist,,,,

2008-10-07 @ 22:45:31
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: helen

Jag blir ledsen när jag läser detta......det rör upp mycket .

Det är fint skrivet och detta skulle behöva läsas av just såna föräldrar som inte skulle va föräldrar.

Dom skulle behöva jobba med en sån här text......för om man inte är alltigenom okänslig så måste det sås ett frö nånstans även hos dom.



Tack för fina inlägg i min blogg/Helen

2008-10-14 @ 12:35:16
URL: http://gussilago.bloggagratis.se
Postat av: vindensmelodi svarar

,,,,ja, visst rör det upp känslor, och visst är det jobbigt att ta till sig, och fler skulle behöva hjälpas åt i samhället att stötta utsatta barn.

Jag kommer att återkoma till din blogg ;-)

Tack.

Kram

2008-10-14 @ 13:53:01
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0