Luciahelg.



På väg hem till byn åkte vi längs en översnöad oplogad väg,,,där det hade snöat över 1meter blötsnö bara på några timmar,,,alla träd hängde tunga som spända pilbågar längs vägen,,,en del så tyngda av snö att de gick av. För att ta sig fram var man tvungen att sick sacka mellan nedfallna träd över vägen.
Fast detta underbart vackert julsmyckade hus körde vi förbi i snöyran.

När vi kom hem till den lilla pittoreska byn, var där ingen el,,,den hade varit borta sedan kl ett på dagen, så det var rätt utkylt där, men med stearinljus och en stickning och kortspel njöt vi av kvällen där. Natten blev kall och vi låg med dubbla täcken fullt påklädda.
På morgonen var det 14 grader inne. Självaste Luciadagen åkte vi in till stan för att julshoppa lite, och där mitt i köpcentrumet möttes vi av:




Självaste ljusbäraren själv med tåg. De sjöng underbart vackert och hade med sig en hel bakgrundskör,,,som står där uppe i svart bakom luciatåget. Otroligt duktiga sångare med vackra röster. Efetr julshoppingen åkte vi åter tillbaka till landet bortom ingenstans,,,eller åtminstone bortom ström.
Nu hade huset kylts ner ännu mer,,,och det skulle inte ens vara mysigt att sova i 10 - 12 grader, så vi packade ihop, och åkte tillbaka hela vägen hem.
Men vi fick se Lucia med hennes vackra tärnor :-)

Nu när jag ringde hem, så hade strömen fortfarande inte kommit tillbaka, så det är endast kring 8 grader nu, så de har utrymt huset, och åkt till grannbyar för att sova,,,,dock finns ju nu en överhängande risk för att vattnet fryser och att djuren i ladugården inte får vatten,,, så jag hoppas verkligen att det löser sig snart.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej lilla toka,äntligen har jag lyckats klura ut att du är du!!!kram

2008-12-14 @ 22:30:38
URL: http://bergsbodatjejen.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Jag satt nästan här och huttrade när jag läste.... 16 grader! Då hade jag packat ihop för länge sedan! Så det var modigt att våga sova i denna icke-värme...

VARM kram.... minst 24 grader!

2008-12-15 @ 07:35:45
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Gisan

Så underbart att ni fick se det här vackra Luciatåget :-) Kramar...

2008-12-15 @ 09:51:22
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Jessica

Hej hej

Hittade hit från Gisans blogg. Gillar det du skriver så jag kommer säkert tillbaka.

Hoppas ni har fått varmare nu!!!

2008-12-15 @ 10:23:30
URL: http://jh73.blogspot.com
Postat av: vindensmelodi svarar

Åsa: Hahhaa :-)) ASG!!! Så du har räknat ut det nu,,,jag som trodde att du minns bloggadressen när vi var inne och kollade på våra bloggar hemma hos din mamma :-)) Tänkte att du skulle få klura lite ;-)

Ha de gott. Kramen.







Elisabeth: Tack för den Varma kramen,,,den behövs :-)) Kram tillbaka.





Gisan: Ja, det var jättefint, och de sjöng otroligt bra, istämmor och kanon mm,,,riktigt proffsiga :-) Kramar







Jessica: Välkommen hit,,,det är alltid kul med nya läsare :-) Varm kram till dig :-)

2008-12-15 @ 10:38:48
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Maria

Mm, det huset gillade jag. Men sen tänkte jag på vilket jobb det måste vara att hänga upp allt och då tänkte jag om igen.

Isch, vad trist med kyla. Hoppas att vattenledningarna klarar sig. Insåg hur bortskämd jag är. Jag har bott i huset i 10 år och endast haft strömavbrott en gång och då varade det i 15 minuter!

2008-12-15 @ 20:23:52
URL: http://mariasbetraktelser.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Maria: Ja, visst var det fint,,,men jag håller med, det måste ta en himla tid innan man fått upp alla belysning :-))

Ja, du är lyckligt lottad då med bara ett strömavbrott,,,här tycker jag att strömmen går lite titt som tätt :-/



Kramar

2008-12-15 @ 23:05:24
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Postat av: Anne

Ett sånt underbart julhus med belysning och snö överallt!

Men....värme vill man ju ha, särskilt i kalla norrrbrrrrland!

På något sätt avundas jag ändå en riktig vinter.

Här nere i sörlandet är det så mööööööörkt dygnet runt, ingen sol, ingen snö, bara grått och regnstänkigt...lite deppig känsla.

Var är ljuset och solen?

Har åxå solen bestämt sig för att gå i ide?



Idag när jag åkte hem från Sthlm såg vi solen och både jag och Christine blev lyckliga...titta!...blå himmel!...sol!

På väg hem genom de vämländska skogarna såg jag lite snö, men ingen sol...den visade sig bara en liten stund för glada stockholmare några få timmar för att hålla hoppet uppe...

Så var glad för er snö...den ger lite mer ljus trots allt i det kalla landskapet.

Hoppas ni fått tillbaks er värme mitt i snödrivorna.

:))

2008-12-16 @ 00:54:10
URL: http://levaidag.blogg.se/
Postat av: vindensmelodi svarar

Anne: Ja, visst är det vackert med vinter och snö :-)

Kramar i massor

2008-12-16 @ 11:31:20
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0