Människokännare.

Ja, det är ju så att de som gillar människor oftast är människokännare, att man liksom känner av stämningen i rummet, och redan i förväg vet hur människor är. Lite av det har man väl, men jag försöker bli bättre. Att kunna känna in människors olika behov och sinneslag är en stor fördel i många lägen ,,, varför inte säga alla lägen. Ibland när man möter människor som är sura och vresiga kan man fundera på hur man själv bemöter dessa människor. Har man själv en attityd som utstrålar avståndstagande, som den andre känner in och blir illa till mods och får taggarna utåt?
Ibland funderar jag ,,,,att varför är det bara vissa människor som alltid råkar ut för den där sura expiditen och den där snorkiga kassörskan,,,och den där sura busschauffören,,,, den elaka granntanten eller den oförskämda tonårskillen?? - Många gånger så är det tyvärr en och samma person som man hör klaga om dessa incidenter i fikarummet eller på festen. Varför är det just den personen som råkar ut för detta ideligen? Och ingen annan,,,, varför är det just den personen som så djupt måste beklaga sig om alla "idioter" som hon/han mött på???   Kanske är det så att just den personen utstrålar negativitet själv! - som liksom speglas tillbaka,,,,så att det i själva verket är just den klagande personen som är den "sura" som får ta sin egen skit,,,,får äta upp sin egen spegelbild?
Det är min teori ;-)
Så därför försöker jag i möjligaste mån att vara trevlig och tillmötesgående och inkännande mot andra människor som jag möter,,, både de jag möter ofta och de jag möter en gång i livet!
Tänk om jag kunde påverka en människa possitivt som jag bara möter en enda gång, istället för negativt. Vad underbart,,,,att lilla jag då kunnat ge en människa som jag bara möter en gång i livet en possitiv syn på mig.

Kommentarer
Postat av: Enbart PC

Jag tror som du, vi speglar oss i vår omgivning. Det vi är det får vi tillbaks. Om vi är sura och ge ett dåligt bemötande så är det vad vi får tillbaks. Glädje sprider sig precis så som ilska och sura miner gör.

Lätt att säga att man skall vara glad och positiv, men svårare att leva upp till när man är just sur, stressad och trött. Men ändå tror jag att det är precis så som du skriver.

PC

P.S. Tack för dina kommentarer i min blogg.

2008-04-24 @ 21:14:33
URL: http://enbart.blogg.se
Postat av: vindensmelodi

Mmm, jag gillar funderationer och att vända och vrida på saker och ting :-)

2008-04-24 @ 21:17:22
URL: http://vindensmelodi.blogg.se
Postat av: Anne

Du e så klok, och det stämmer verkligen det du säger! Jag är ingen människokännare, men jag har börjat känna in...
Nuförtiden kan jag säga direkt om en människa mår bra eller dåligt utan att han/hon har sagt något...det räcker med att se kroppsspråket och att höra vad personen fokuserar på...det kunde jag inte för ett år sedan! Mycket intressant.
Kanske man öppnar andra sidor av sig själv när livet gör en "turnover"

2008-04-25 @ 02:47:54
URL: http://Levaidag.blogg.se
Postat av: vindensmelodi

Det tror jag absolut - det har det gjort för mig ;-)

2008-04-25 @ 10:33:34
URL: http://vindensmelodi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0